Inventare sau reinventare?

De multe ori se întâmplă un eveniment major în societate care afectează într-un sens sau altul viața oamenilor. În prezent, omenirea se confruntă cu această situație atipică – pandemia generată de virusul COVID-19 – care a afectat deja zeci de milioane de oameni la nivel mondial și foarte multe sectoare de activitate. 

Sunt efecte resimțite pe termen scurt  – pierderea încrederii, a locurilor de muncă, teama de îmbolnăvire și de deces iar pe termen lung – asistăm la o schimbare de paradigmă, de mentalitate, de comportament.

Oamenilor deja începe sa le fie teamă de interacțiunile sociale, deja copiii noștri sunt supusi unui experiment în masă – cum să stai nemișcat în banca ta protejat de plexiglass, cum să ai o măscuță pe față care să te apere de viruși – dar în spatele căreia să și ascunzi emoții, trăiri, expresii faciale, cum să stai izolat în spatele unui calculator (pentru cei mai norocoși dintre copiii noștri care au acces la unul sau la Internet). Cu siguranță, toate aceste experiențe vor avea efecte pe termen lung, multe dintre ele nebănuite încă astăzi.

Eu cred că indiferent de contextul în care ne aflăm, fie ca individ, ca societate sau companie, important este să ne adaptăm. Și cu cât acest proces de adaptare și de reacție la schimbările bruște care vin peste noi, se întâmplă mai repede, cu atât mai bine pentru evoluția noastră. 

Iar această adaptare se poate face prin reinventare, prin implicare, prin găsirea de soluții la problemele cu care ne confruntăm, prin acțiune – și nu prin a sta pasivi și a aștepta ca altcineva să rezolve problemele cu care ne confruntăm. Iar aici vorbesc despre problemele cu care fiecare se confruntă la un moment dat, nu la modul general. Ți-ai pierdut locul de muncă, de exemplu? Ce ar fi dacă în loc să cauți în aceeași industrie sau același tip de job, care mai devreme sau mai târziu va dispărea  – ce ar fi dacă te-ai uita la tine, la experiențele pe care le ai, la potențialul tău încă neexplorat și ai găsi o modalitate creativă de a face lucrurile diferit?

Sunt deja exemple diverse în jurul nostru, de la companii care și-au adaptat rapid, peste noapte chiar, modelul de business, la indivizi care înțeleg că investiția în educație, în procesul de învățare și dezvoltare continuă, poate fi cheia de a ieși câteodată din impasul în care se găsesc – fie că nu se mai regăsesc la actualul angajator, fie și-au pierdut locul de muncă și nu știu încotro să se îndrepte.

Dintr-o dată – de la o efervescență a pieței forței de muncă din urmă cu 8-9 luni, în care era o continuă fugă după atragerea de talente, ne confruntăm acum cu scepticism, cu locuri de muncă disponibile din ce în ce mai puține, cu o ofertă tot mai limitată pentru candidați. Tocmai de aceea, cei care sunt în căutarea unui loc de muncă, trebuie să dea și mai mult atenție acum la câteva elemente esențiale – cum să își facă vocea auzită, cum să investească în imaginea lor, să aibă o foame permanentă de învățare, cunoaștere și dezvoltare.

Pentru că, dincolo de efectele COVID-19 asupra pieței forței de muncă, ar trebui să nu uităm că sunt din ce în ce mai multe companii care investesc în zona digitală, își eficientizează procesele din ce în ce mai mult iar oamenii, nu mai concurează doar cu semeni de-ai lor ci și cu instrumente de inteligență artificială.

Și atunci, ce ne rămâne? Eu cred că ne rămâne ca individ, în contextul în care se previzioneaza că mai mult de jumătate din job-urile actuale nu vor mai exista în 2030, pe lângă adaptare, să ne dezvoltăm de fapt acele abilități atât de necesare și de căutate de cei mai mulți angajatori – creativitate, persuasiune, inteligență emoțională și colaborare.

 Ce este diferit pentru oamenii din HR? Dar pentru candidați?

Oamenii care lucrează in domeniul resurselor umane, indiferent de titulatura lor, caută în permanență să găsească modalități creative de a dezvolta echipe, abilități, de a sprijini eforturile celor din business pentru a implementa viziunea și strategia firmei respective la care își desfășoară activitatea. Trăim cu toții un context în care creativitatea este cheia la multe dintre problemele cu care ne confruntăm. Cu cât experimentezi mai mult, mai repede și cu mai mult curaj cu atât poți vedea efectele în echipele pe care le gestionezi.

De asemenea, inițiativa de a face mai mult decât se așteaptă de la tine, ca om de HR, poate face diferența între un profesionist bun și unul excelent.

Cred că omul de HR ar trebui să își dezvolte din ce în ce mai mult abilitatea de a-și face vocea auzită, de a vorbi pe limba celor din jurul lor – fie că este vorba de management, de oamenii din echipa coordonată sau de colegi și nu în ultimul rând, de a investi în imaginea personală ca profesionist care să ajute inclusiv la întărirea brandului de angajator la compania la care lucrează. 

Pentru candidați, diferit este modul de abordare – dintr-o dată, pot constata – cei care aveau obiceiul în ultimii 2- 3 ani de zile să caute în permanență o schimbare, nefiind poate mulțumiți de ce aveau la momentul respectiv – că pot deveni „prizonieri” la compania la care lucrează. Și atunci, singura șansă pe care eu o văd ca ei să aibă o viață mai ușoară, este aceea de a aborda lucrurile dintr-o perspectivă diferită. Și să își adreseze întrebări de genul: „Ce aș putea face eu diferit pentru compania la care lucrez în așa fel încât să mă dezvolt personal și profesional?” Sau poate: „Cum aș putea contribui alături de colegii mei astfel încât mâine să mă simt mai bine la locul meu de muncă față de cum mă simt astăzi?” De multe ori, schimbarea vine din interiorul nostru chiar dacă tot de atât de multe ori, ne așteptăm că ceilalți să se schimbe.

Iar pentru cei care și-au pierdut recent locul de muncă, diferită ar putea fi următoarea abordare – în loc să aplice la toate posturile care apar – chiar dacă nu au poate experiența necesară, să își ia timp de reflecție câteva ore – sau poate câteva zile – și să își facă o analiză aprofundată cu privire la experiență, motivație, abilități, cunoștințe. Și să nu uite de unele dintre cele mai importante abilități soft skills căutate de angajatori, respectiv – adaptabilitate, creativitate, inteligență emoțională, persuasiune și colaborare. Iar când reflectează cu privire la experiențele trecute, să scoată în evidență aceste abilități în CV-lor – nu doar prin cuvinte bombastice lipsite de substanță, ci cu referiri concrete la realizările pe care le-au avut. Și dacă unele abilități nu sunt încă dezvoltate, atunci există un panaceu universal – investiția în educație, în cunoaștere și în dezvoltare. Și este la îndemâna noastră, a tuturor – există o multitudine de cărți, cursuri, de webinarii, de articole, sau de resurse gratuite pe care le putem accesa pe Internet.

Atunci când îți cauți de lucru, treci de fapt printr-un proces foarte stresant în viața ta. Toate framantarile, căutările, lipsa de răspuns și de interes din partea angajatorilor – toate acestea pot contribui în  mod semnificativ la pierderea încrederii în tine – și ajungi să dai vina pe alții, pe piață, pe noroc sau ghinion, să spui că alții au relații – că de aceea reușesc. Poate că da. Sau poate că nu. Important este într-un asemenea proces de căutare să nu o iei personal. 

Știți că unui recrutor îi ia în medie 6 secunde să revizuiască un CV? Și să decidă dacă persoana respectivă ar merita o șansă a unui interviu?

Atunci când aplicați pentru un post, verificați cu atenție responsabilitățile respective și faceți o comparație cu ce ați trecut în CV-ul vostru.

Cât la sută va potriviți cu cele menționate în anunțul de recrutare? Chiar dacă vi se pare că faceți același lucru dar cu alte cuvinte, încercați să vă actualizați CV-ul pentru postul la care aplicați și să folosiți parte dintre cuvintele cheie folosite în anunțul respectiv. Gândiți-va că un recrutor nu are cum să cunoască detaliile despre un job din toate domeniile. De ce să nu îi faceți viața mai ușoară când ia decizia de a vă chema sau nu la un interviu, în cele 6 secunde pe care le are la dispoziție? 

Evidențiați anumite cuvinte sau mesaje așa cum vedeți că se solicită în anunțul respectiv de angajare. Nu faceți copy-paste dar folosiți-vă de anumite cuvinte care să dea senzația de familiaritate, că sunteți exact ce caută acel recrutor. 

Nu încercați însă să fiți altfel decât sunteți – autenticitatea este cheia. Cei din jur vor să vă vadă așa cum sunteți. Să reiasă pasiunea cu care vă faceți meseria, de ce sunteți diferiți față de restul candidaților. 

Exact cum procedează o companie cu un produs pe care îl promovează, la fel trebuie să priviți și relația cu CV-ul vostru. Care este oferta voastră unică de vânzare? Cu ce vă diferențiați față de competiție? Înainte de a începe să căutați de lucru și să aplicați în neștire la tot felul de anunțuri și după să va întrebați de ce nu vă bagă nimeni în seamă, mai bine luați-vă câteva ore de reflecție și găsiți-vă răspunsul la următoarele întrebări: “De ce am făcut asta? Cum am făcut? Ce aș fi putut face diferit? Ce am făcut diferit față de alții? Când s-a întâmplat? Cui mă adresez? Ce ar vrea să găsească acea persoană la mine, la CV-ul meu?”

În momentul în care este clar pentru voi, atunci știți și cum să va scrieți CV-ul și ce să evidențiați pentru a vă maximiza șansele să ajungeți în fața unui recrutor sau a celui care poate decide cu privire la angajarea voastră.

De câte ori nu ați auzit expresia: “Prima impresie este importantă?

Sunt puțini recrutori care pot trece peste o impresie făcută greșit de la început. Adică, plecând de la CV-ul care vorbește despre voi, de la ce postați în social media, de la cum vă prezentați la interviu  – Ajungeți mult prea devreme? Intârziati și nu anunțati? Nu zâmbiti? Păreți agresiv? Speriat? Disperat? Salutați oamenii pe care îi întâlniti în cadrul companiei? Sau pe cei de la recepție? Va asigurați că aveți o conexiune bună la internet dacă aveți un interviu online? Că aveți un ambient potrivit unui interviu? – totul ține de această prima impresie. 

Indiferent de experiența și abilitățile avute, dacă nu faci o bună impresie este foarte posibil să nu mai apuci să arăți ce știi să faci cu adevărat.

Atunci când reușiti să stabiliți o conexiune emoțională cu cel care va intervievează, șansele de a fi recomandat către pesoana decidentă sunt mult mai mari. Încercați să arătați cine sunteți cu adevărat, care este personalitatea voastră și evitați răspunsurile robotice și teama că veți fi judecat de cel din fața voastră – indiferent ce veți face, tot veți fi judecat – așa că, cel puțin, fiți voi înșivă, autentici, deschiși, dornici de o conversație de calitate. 

Și nu în ultimul rând, nu subestimați puterea întrebărilor – chiar dacă sunteți în acest rol de candidat, interviul ar trebui să fie o conversație de calitate și cei doi participanți – recrutor și candidat – să se poziționeze pe același nivel. Pentru asta, voi ca și candidat, trebuie să învățați să adresați întrebări relevante în timpul acestei convorbiri. Cu cât mai devreme, cu atât mai bine pentru derularea întregului proces de discuție. Iar când mă refer la întrebări relevante, nu mă gândesc la întrebări de genul – care este programul de lucru, ce salariu și beneficii voi avea (fiți fără grijă, dacă veți fi selectați, veți afla oricum aceste informații) ci întrebări prin care să îl provocați pe recrutor să va spună mai multe despre strategia companiei, despre proiecte, despre oamenii care lucrează acolo, despre ce îl determină pe el, ca recrutor să lucreze în acea companie – așa veți afla de fapt informații valoroase, să înțelegeti care este mediul de lucru, dacă valorile voastre personale rezonează cu valorile companiei respective. 

Dacă am menționat mai sus abilitățile de soft skills printre cele mai căutate de angajatori, atunci ar trebui să ne uităm la trendurile cu privire la abilitățile hard skills și să ne găsim singuri răspunsurile pentru următorii ani, adică în ce domenii sau profesii vom avea mai multe șanse la angajare. Fie că aceste abilități au fost deprinse din școală, de la diverse cursuri de perfecționare, din studiu individual, din experiențe diverse de muncă, aceste hard skills definesc cât de potriviți suntem pentru un anumit job solicitat. 

Conform unui studiu desfășurat de Linkedin, cele mai căutate 10 abilități hard skills sunt următoarele: tehnologia blockchain (pe scurt, o bază de date distribuită, un registru digital, o arhivă de tranzacții financiare care sunt salvate pe mai multe computere în diferite locații), tehnologia cloud (pe scurt, sistemul de servicii care oferă stocarea datelor, diferite aplicații, servere și rețele, accesate prin internet), raționament analitic, cunoștințe de inteligență artificială, design UX (pe scurt, de a proiecta ceva atât de ușor și facil de implementat de utilizator – un set de competențe care înseamnă gândire analitică, atenție la detalii, empatie și simplificarea proceselor prin care clienții sunt nevoiți să treacă), analiză de business, marketing afiliat, vânzări, producție video și calcule științifice.

Ce efect are digitalizarea asupra recrutării? Cum s-a schimbat acest proces odată cu mutarea interesului în online?

Sunt deja din ce în ce mai multe companii și în România care dau atenție și investesc în aplicații specifice care contribuie la eficientizarea procesului de recrutare. De la instrumente de inteligență artificială – roboți care interacționează cu candidații și filtrează în  faza inițială candidaturile respective sau chiar inițiază discuții predefinite și oferă o capabilitate mai mare de a gestiona procesele de recrutare în social media, de exemplu, până la aplicații software complexe, prin intermediul cărora poți gestiona întreg procesul de recrutare – de la plasare anunțuri, filtrare candidați, aplicare teste diverse, gestionare bază de date, relaționarea între diverșii actori implicați în fluxul de recrutare – candidat, recrutor, manager, etc, legătura cu celelalte procese de HR, după decizia de angajare a candidatului respectiv.

 Automatizarea proceselor în recrutare, primul screening al candidaților, programarea la interviuri, faza de respingere a candidaților care nu sunt eligibili și chiar interacțiunea în procesul de onboarding – sunt principalele sarcini zilnice pe care recrutorii își doresc să fie preluate de un asistent virtual și automatizate. Iar acestea se fac deja cu succes de multe dintre instrumentele de inteligență artificială existente în piață, multe dintre ele dezvoltate chiar de firme specializate din România.

Deja sunt platforme care îți asigură posibilitatea de a avea un interviu video, cu întrebări predefinite pentru candidați, cu procese automate de trimitere de remindere pentru accesarea interviului respectiv și care permit ulterior un proces colaborativ în cadrul companiei în procesul de selecție – astfel încât la interviul final să participe doar acei candidați considerați eligibili.  

Ce efecte au aceste automatizări? În primul rând asupra actorilor implicați în procesul de recrutare – fie că vorbim de recrutor, fie de cel care are rolul de candidat, aceștia trebuie să se adapteze la noile cerințe de tehnologizare. Recrutorul să fie proactiv și să adopte aceste tehnologii care îl vor ajuta să își eficientizeze activitatea iar candidatul să dea o atenție din ce în ce mai mare la abilitățile de a vorbi în public, de exemplu, pentru a nu avea emoții la un interviu înregistrat video sau atunci când este online cu recrutorul respectiv.   

Ce beneficii poate aduce pentru o companie digitalizarea procesului de recrutare?

Soluțiile tehnologice, cum ar fi automatizarile și instrumentele de inteligență artificială, contribuie la eficiența operațională, la un proces mult mai rapid de recrutare, candidați și angajați mai mulțumiți, de ce nu, clienți mai mulțumiți, ca să nu mai luăm în calcul și impactul pozitiv asupra brandului de angajator.

Pot fi automatizate task-uri repetitive, cum ar fi evidența documentației pentru candidați sau programările la interviu. Recrutorii care utilizează soft-uri specializate pot selecta mult mai rapid CV-urile existente, pe baza unor criterii predefinite. 

Pentru o companie care are 1-2 posturi vacante pe lună, nu înseamnă mare lucru însă sunt companii care pot avea zeci sau sute de posturi vacante simultan iar recrutorii ar trebui să gestioneze sute sau poate mii de cv-uri pentru toate aceste posturi. Nu numai recrutorii sunt avantajați ci și candidații care pot aplica mult mai ușor, pot primi feed-back personalizat și pot avea o comunicare mult mai eficientă prin automatizarile de e-mail-uri care se pot face prin aplicație.

De asemenea, se pot identifica foarte ușor care sunt zonele unde se poate interveni pentru a eficientiza procesul de recrutare prin metricii și rapoartele pe care le poți genera printr-o asemenea aplicație. Toate acestea se pot traduce printr-o eficientizare a procesului de recrutare, prin reducerea timpului de recrutare și a costului pe fiecare angajare.

Ce provocari aduce cu sine trainingul online?

Activitatea desfășurată remote a fost accelerată în ultimele luni de măsurile luate de tot mai multe dintre companii astfel încât să își poată asigura continuitatea afacerii cu ajutorul tehnologiei. Însă această activitate vine și cu o serie de provocări, inclusiv de comunicare și de colaborare participativă în diferite proiecte, urmărirea eficienței angajaților, crearea unei culturi organizaționale armonizată sau menținerea nivelului de angajament emoțional al salariaților.

Poate mulți dintre angajații care sunt puși în fața acestei situații de a lucra – poate pe timp nedefinit – de acasă, nu găsesc această situație atât de benefică. Plecând de la probleme de spațiu, accentuate mai ales în cazul celor care au copii care învață de acasă, la probleme tehnice ce țin de acces la un internet de calitate care să susțină mai mulți membri ai familiei simultan, la faptul că ajungi să simți că intimitatea ta din spațiul de acasă este încălcată de faptul că îți desfășori activitatea profesională din spații nepotrivite, neadaptate la un spațiu de lucru sau de învățare.

Iar procesul de învățare, mai ales în aceste vremuri extrem de provocatoare pentru mulți dintre noi, reprezintă cheia evoluției noastre că indivizi. Specialiștii în învățare și dezvoltare sunt puși în fața unor situații în care trebuie să găseasă în mod constant noi modalități de a insufla colegilor dorința aceasta de perfecționare continuă.

Dincolo de platformele de e-learning existente în unele companii și angajați care erau obișnuiți cu genul acesta de intervenții de învățare, un impact foarte mare îl reprezintă în prezent faptul că nu se mai pot organiza sesiuni de instruire la sală sau numărul acestora este din ce în ce mai redus.

Iar trainerii, obișnuiți foarte mult să stabilească o conexiune emoțională cu cei din sala de training, au fost nevoiți să se adapteze foarte rapid în a-și restructura materialele de training, în a avea intervenții diferite în online pentru a menține interesul participanților, de a-i determina pe aceștia să îți țină camerele video pornite și să reușească să facă un proces cât mai participativ.

Procesul de integrare al noilor angajați este cu atât mai important acum, când angajații lucrează remote și cu cât reușești să implementezi soluții innovative care implică și gamificarea acestui proces, cu atât șansele de integrare și de retenție ale acelui angajat sunt mai mari. Însă, pentru acele companii care nu au la îndemână soluții tehnologice, o soluție poate să fie instruirea continuă a managerilor. Iar managerul ar trebui să dea atenție la cel puțin 3 factori în relația cu oamenii pe care ii coordonează – să le acorde timp, să arate grijă și că le pasă de dezvoltarea personală și profesională a acestora.

Care sunt previziunile privind piața muncii în viitor? 

Predicțiile cu privire la viitorul pieței muncii în viitor (un viitor care de altfel începe să își facă simțită prezența în multe domenii – de la medicină, sistemele financiar-bancare, IT), arată că va fi cu totul diferit față de ce știm în prezent. Sunt modificări structurale, tehnologice, atât de rapide încât în mod semnificativ vor contribui la felul în care muncim sau ne raportăm la instrumentele prin care ne desfășurăm activitatea.

Instrumentele de inteligență artificială, robotică și tehnologii tot mai sofisticate vor afecta milioane de angajați la nivel mondial. Orice post care presupune o activitate repetitivă, poate fi înlocuit foarte ușor acum cu ajutorul inteligenței artificiale.

Bineînțeles că asta va duce la crearea altor locuri de muncă unde va fi nevoie de alt set de abilități.

Inclusiv prin ce trecem în prezent, poate afecta viitorul pieței muncii – tot mai mulți angajați își desfășoară activitatea de la domiciliu, un beneficiu mult dorit de mulți dintre aceștia, însă care se poate întoarce ca un bumerang împotriva noastră. Companii care deja au anunțat angajații că își desfășoară activitatea de acasă pe termen nedefinit – este doar un pas până la renunțarea totală sau parțială la spațiile de lucru tradiționale, cu impact inclusiv asupra modului tradițional de a colabora, cu relațiile stabilite în prezent prin statutul de angajat și angajator. Și care foarte ușor se pot transforma în următorii ani în a lucra bazat pe proiecte, ca freelancer, fără a mai avea neapărat acest statut de angajat cu contract de muncă.

De aceea, oamenii ar trebui să dea în mod constant atenție la educație și să investească în mod constant în cursuri de pregătire și dezvoltare personală, chiar dacă companiile la care lucrează poate nu au bugete alocate pentru dezvoltarea unor abilități atât de necesare supraviețuirii până la urmă în viitor, a noastră, ca indivizi.

Poate atunci când vom înțelege cât de importantă este inclusiv educația financiară și procesul de economisire și investire a banilor, vom avea mai multă libertate de alegere – a modului în care lucrăm, a profesiei pe care o exercităm. Și dacă nu am făcut-o până acum sau ne este foarte dificil să o facem de acum înainte, avem datoria să îi învățăm pe copiii noștri cum să învețe cât mai devreme să dea importanță acestui aspect.

Poate acum, mai mult ca oricând, este necesar să ne întoarcem la EU-l nostru interior, să ne oprim o clipă din ce facem și să ne întrebăm cum vrem să arate următorii 10-20 de ani din viața noastră, ce vrem să lăsăm în urma noastră și mai ales DE CE.  

Poate acum mai mult că oricând, este momentul să anticipăm schimbările care vin brusc peste noi, să ne reinventăm și să găsim noi modalități de a face lucrurile și de a ne influența propriul nostru viitor.

#RiseYourVibe

#DareToDream

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Citește mai mult

Urmărește-mă pe social media

%d blogeri au apreciat: