Personal sau profesional?

Cum ne menținem un echilibru optim între viața personală și cea profesională? Uneori pare simplu de spus dar greu de făcut. Mai ales când avem responsabilități din ce în ce mai mari la job, lucrăm din ce în ce mai multe ore, avem responsabilități mai mari în familie, avem copii. Mai ales acum, când poate mulți dintre noi lucrăm de acasă, un beneficiu mult dorit în urmă cu câteva luni în multe dintre companiile din România – iar acum, când din ce în ce în ce mai mulți o poți face, auzi din ce în ce mai multe voci spunând că nu este chiar atât de benefic cum pare. Că munceșți mai multe ore de acasă decât o făceai la birou. Că nu te poți focusa la fel de bine acasă precum o făceai la birou. Că nu ai spațiu dedicat lucrului așa cum aveai la birou. Că nu mai socializezi la fel de mult cu colegii tăi cum o făceai înainte. Toate aceste elemente pot conduce în timp la o pierdere a acestui echilibru dintre viața profesională si cea personală.

Echilibrul este cuvântul care de fapt este cheia în tot cee ce facem în viață. Din nou – simplu de spus, greu de menținut…echilibrul.

Conform unui studiu derulat de Harvard Business School, 94% dintre angajați lucrează în medie mai mult de 50 ore pe săptămână. În timp ce unii spun că este necesar să lucrezi mai mult ca să poți ține pasul cu presiunea venită din partea organizației, a managerilor, a proiectelor diverse cu termene strânse în care putem fi implicați la un moment dat – TOTUȘI – atunci când pierdem echilibrul dintre viața profesională și cea personală, toată lumea suferă consecințele – angajatul, prin burnout, compania care poate avea un angajat care absentează tot mai mult de la job, managerul – că nu mai are un angajat productiv și eficient, se erodează relațiile personale pe termen lung.

Conform aceluiași studiu, peste 25% din munca de la birou o ducem acasă – adică, muncim peste program, muncim seara, muncim în weekend, ca să putem face față presiunii tot mai crescute cu care ne confruntăm. Adică peste un sfert din activitatea noastră profesională o cărăm după noi acasă.

Chiar dacă de câteva luni, tot mai mulți dintre noi ne desfășurăm activitatea de fapt de ACASĂ, asta nu înseamnă că nu ar trebui să avem o delimitare clară a modului în care ne desfășurăm activitatea. Și să stabilim limite clare cu privire la acest lucru, tocmai pentru a reuși să menținem cumva acest echilibru între viața personală și cea profesională. Dincolo de faptul că de multe ori depășim intervalul orar dedicat activitățîi noastre profesionale zilnice, conform aceluiași studiu, în mai mult de jumătate din weekend-uri, angajații petrec în medie o oră sau mai mult pentru a recupera și face față activității profesionale.

Dar OARE de ce se întâmplă acest lucru?

Pentru că cineva sau ceva ne fură timpul. Culmea este că acceptăm tacit să facă asta. De multe ori nu facem nimic și ne complacem în aceeași rutină. Și începem să dăm vina pe alții. Sună familiar, nu?

Cine sunt însă inamicii nostri, acesti hoți de timp, cum îi numesc eu, cei care ne distrag atenția și nu ne putem focusa într-un mod eficient la ce avem de făcut? Astfel încât să fim productivi în timpul programului de lucru și să ne bucurăm de viață alături de cei dragi în fiecare zi, nu numai în weekend sau în concedii.Suntem sufocați de COMUNICARE –  verificăm fără să ne dăm seama căsuța de e-mail, WhatsApp , Slack, Teams, sau alte mijloace de comunicare pe care le avem implementate la job, la fiecare 6 minute. Da! La fiecare 6 minute. Nu o spun eu, ci același studiu derulat de Harvard Business School. Doar întrebați pe cei din jurul vostru CUM își petrec majoritatea timpului pe parcursul unei zile și veți auzi de tot felul de tool-uri de comunicare sau de faptul că sunt în tot felul de call-uri sau ședințe, unele mai productive decât altele.

Suntem din ce în ce mai buni la MULTITASKING – se pare că 40% dintre cei intervievați, niciodată nu se pot focusa mai mult de 30 de minute pe ce au de făcut. Mulți dintre noi sărim de la un task la altul și încercăm să recuperăm timpul pierdut prin multitasking – în medie, se pare că utilizăm mai mult de 50 de aplicații diferite sau căutăm informații în website-uri și facem o trecere de la una la alta aproape de 300 de ori pe zi!! Și nici măcar nu realizăm asta! Și ce să vezi, mai sunt și studii care spun că multitasking-ul este posibil doar pentru 1-2% din populație!!

Suntem DISTRAȘI din ceea ce facem pe parcursul unei zile profesionale de noi înșine. Da! și noi ne furăm timpul nostru. Cum facem asta? Dacă am putea monitoriza de câte ori pe zi ne uităm pe diferite site-uri pentru diferite informațîi, știri, sau ne pierdem vremea verificând social media – se pare că mai mult de 20% din timpul nostru zilnic îl pierdem pe genul acesta de activități care ne distrag atenția.

Ca o concluzie, se pare că avem mai puțin timp în fiecare zi și, ca un efect, ajungem să recuperăm timpul pierdut în timpul zilei, după orele normale de program, seara sau în weekend-uri.

DAR, nu ar trebui ca lucrurile să se desfășoare în acest mod. Ce este de făcut? În primul rând conștientizând comportamentul pe care îl avem pe parcursul unei zile de lucru și identificând proprii hoți de timp. Cu cât vom fi mai capabili să stabilim niște limite clare cu privire la activitatea zilnică și să contracarăm instrumentele de comunicare, task-urile multiple și distragerile zilnice care ne fură din timpul nostru productiv, cu atât mai mult vom putea regăși echilibrul dintre viața personală și cea profesională, să fim mai sănătoși, mai fericiți sau mulțumiți cu ceea ce facem.

Printre beneficiile pe care cele mai multe companii deja le oferă angajaților se numără zile de concediu de odihnă suplimentare, zile libere pentru mămicile care urmează să nască sau au copii mici, program flexibil și acum, din ce în ce mai multe companii – de voie sau de nevoie oferă posibilitatea de a lucra de acasă. Însă, chiar și așa, sau mai ales în aceste condiții, în care lucrăm de acasă, tot simțim presiunea că timpul nu ne ajunge uneori.

Ce se întâmplă atunci când nu reușim să păstrăm un echlibru optim între viața personală și cea profesională?

i.   Relațiile personale pot avea de suferit

ii.  Nu suntem atât de productivi pe cât am putea fi

iii. Ajungem cu ușurință la burnout – peste 40% din cei intervievați în studiul menționat, utilizează computerul după ora 10 seara, când se consideră de fapt că este timpul optim de somn

Ce este de făcut pentru menținerea / regăsirea echilibrului personal – profesional?

Iată cinci idei mai jos prin care putem să înclinăm balanța în interesul personal:

Să învățăm să spunem NU. Chiar nu avem cum să fim buni la toate, nu putem rezolva totul singuri. Să găsim persoane din jurul nostru – colegi, pe care îi putem ruga sau coopta să ne ajute cu anumite task-uri. Să ne concentrăm pe ce stăpânim cel mai bine și să nu pierdem timpul cu lucruri la care nu suntem experți sau pur și simplu nu ne pricepem.

Să valorificăm resursa cea mai importantă care ni s-a dat – TIMPUL. Să învățăm să o prioritizam. Știu cum este să îți începi ziua făcând liste interminabile cu ce este de făcut. Și să o termini, după 10-12 ore de lucru, cu doar 20-30% din task-uri finalizate. Ce ar fi dacă am prioritiza aceste task-uri în 4 categorii? Nu-i așa că știi deja pe ce să te focusezi? 

   i.      Urgent și important

  îi.      Important dar nu urgent

 iii.      Urgent dar nu important

 iv.      Nici urgent nici important

În funcție de rutina noastră zilnică, dacă suntem persoane matinale, am putea să rezolvăm task-uri care necesită research, analiză  sau concentrare mai mare în acea parte a zilei. Să nu amânam aceste task-uri importante pentru partea de zi în care nu ne ne vom mai simți în formă.

Aici recunosc ca este foarte complicat – ar trebui să stabilim limite clare peste care să nu trecem cu privire la viața noastră personală. Așa cum ne trecem în agendă un call cu șeful nostru, sau cu un client, la fel de bine am putea bloca agenda azilnică după o anumită oră și să dedicăm acel timp pentru noi sau familia noastră. Dacă vom permite să trecem în mod repetat peste aceste limite, înainte de a ne da seama, vom face un obicei din a adormi cu laptopul în brațe.

Sa stabilim un calendar pentru activitățile noastre. Sunt programe specifice care ne pot ajuta sau putem customiza în excel propriul calendar de activități sau în calendarul din calculator. Am putea sa ne marcăm în calendar pe o perioadă mai îndelungată care sunt evenimentele pe care nu vrem să le ratăm – zile de naștere ale celor dragi, de exemplu. Dacă am face o rutină din a ne bloca în calendar acel timp dedicat sportului, pasiunilor noastre, cititului, petrecerii unui timp de calitate în natură – cu siguranță vom reusi să înclinăm balanța mai mult în  zona personală sau, cel puțin să ne regăsim acel echilibru interior după care tânjim mulți dintre noi. 

În viață, avem momente când înclinăm balanța mai mult în zona personală, alteori ne focusam mai mult în zona profesională. Găsirea acestui echilibru optim în viața noastră ține de fiecare dintre noi, de prioritățile pe care le avem la un moment dat, la ce ne-am propus să facem, ce obiective avem și către ce tindem să realizăm și să lăsăm în urma noastră.

Balanța ta către ce înclină în acest moment?

#RiseYourVibe

#DareToDream

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Citește mai mult

Urmărește-mă pe social media

%d blogeri au apreciat: