Acum sau mai târziu?

Alex, Alexia și Eric, copiii mei, fac parte din Generația Z, cei născuți de la mijlocul până la sfârșitul anilor 1990 și începutul anilor 2010 ca sfârșit al anului de naștere. Alex și Alexia au 19 ani iar Eric are 12 ani – practic se situează aproape de extremele Generației Z. Chiar dacă statistic sunt încadrați în aceeași generație, deja sunt diferențe foarte mari de comportament, de abilități, de orientare între cei trei. Dar au și atât de multe lucruri în comun. Alex și Alexia sunt studenți în prezent și probabil deja într-un an sau doi vor lua contact cu mediul de afaceri, pentru a accesa programe de Internship, posibilități de angajare part-time sau, de ce nu, full-time. Eric mai are de așteptat, cel puțin încă 6-8 ani de acum înainte.

Generația Alpha care succede Generația Z este reprezentată de cei născuți începând cu 2010 până în 2020.

Ce diferențiază pe cei din aceste două generații? Z și Alpha? Dar care este numitorul lor comun? Când ar trebui companiile să se gândească la modul în care își organizează activitatea astfel încât să fie atrăgătoare pe o piață a forței de muncă din ce în ce mai competitivă? Acum sau mai târziu?

Generația Z 

Aproximativ 30% din populația lumii este dată în prezent de cei din Generația Z, cea mai numeroasă generație din totdeauna, peste 2 miliarde. Sunt conectați non-stop la dispozitive digitale și la social media.

În timp ce astăzi cei din Generația Z sunt copii, adolescenți, studenți sau chiar absolvenți care au intrat deja în piața forței de muncă, în următorii ani vor reprezenta 1 din 3 angajați și vor avea o putere semnificativă de cumpărare. Pentru cei din această generație este important să se conecteze social, să se distreze, este important modul în care se pot dezvolta personal, posibilitățile de instruire pe care le au, dar și implicarea lor în proiecte de responsabilitate socială și recunoașterea financiară a meritelor. Sunt motivați de siguranța unui loc de muncă și a recunoașterii financiare dar și de alte beneficii pe care le pot obține, cum ar fi un loc de muncă cât mai variat și creativ, care să îi stimuleze, fiind influențați în alegerea acestuia de informațiile pe care le găsesc online și feed-back-ul pe care îl primesc de la colegi, prieteni, cunoștințe, cu privire la brand-ul de angajator al companiei respective.

Cei din Generația Z sunt atrași de programe de instruire interactive, în care pot interacționa cu ușurință, își pot expune punctul de vedere. De asemenea, să aibă posibilitatea accesării unor metode de livrare a instruirii diferite, cum ar fi prin aplicații mobile, platforme de e-learning, simulări practice. Fiind înconjurați de mici de dispozitive digitale, având un sprijin mai mare din partea părinților și acces la un sistem educațional divers care suplimentează informațiile primite în mediul educațional oferit de sistemul public, cei din Generația Z au așteptări ca și în continuare, în mediul de lucru, să beneficieze de același sprijin. Prin urmare, vor avea așteptări în ceea ce privește modalitatea în care managerii se raportează la activitatea lor, să îi încurajeze, să îi aprecieze, având ca rezultat o continuă îmbunătățire a comportamentului lor față de activitatea respectivă, așteptând recunoaștere pentru implicarea în activitatea curentă.

Cei din Generația Z se concentrează pe echilibrul dintre viața personală și cea profesională, flexibilitate, sunt interesați de structuri organizaționale aplatizate, de companii care sunt implicate în mediul social, în activități culturale, distractive. Companiile ar trebui să își revizuiască strategiile de atragere și de menținere a talentelor din nouă generație, pentru a deveni un angajator dorit de cei tineri.  Cei din Generația Z sunt caracterizați de dorința de varietate, provocare și schimbare, nu au răbdare și nu par a fi dispuși să rămână prea mult timp la un angajator care nu îi promovează și nu îi implică în proiecte interesante, inovative, unde să își aducă contribuția.

Generația Alpha

Cei din Generația Alpha sunt considerați “nativi digitali”, care au o abilitate înnăscută deja de a utiliza dispozitivele digitale, descurcandu-se încă de la cele mai fragede vârste, într-un mod intuitiv, fără a avea nevoie de ajutor în manevrarea acestora. În 2010, de când se formează această generație, a fost lansat primul IPad de către Apple, rețeaua Instagram a fost lansată tot în 2010 iar cuvântul anului în 2010 a fost decretat că fiind  “app” de la aplicație, fiind considerat cel mai important cuvânt utilizat în spațiul public. Nu în ultimul rând, rețeaua de socializare Tik Tok, a fost lansată în China în 2016 și a luat avânt rapid în special în rândul copiilor și adolescenților. Practic, copiii din Generația Alpha sunt conectați încă de când s-au născut la mediul online și la dispozitivele digitale.

Atât cei din Generația Z cât și cei din Alpha au o caracteristică vizuală – dacă pe Google se înregistrează 3.5 milioane de căutări zilnic, aproape 5 miliarde de spoturi sunt vizionate pe Youtube în fiecare zi.  De exemplu, vin din urmă generații care vor opta să vizioneze un video care sumarizează o problemă de interes decât să citească un articol. Și acest lucru va influența modul în care companiile aleg să comunice intern cu angajații lor, mai ales cu cei din aceste generații.

Cei din Generația Alpha deja influențează social media, obiceiurile de consum  și pot influența consumatorii prin aparițiile lor – în special pe Youtube, Instagram, Tik Tok. Mulți dintre acești copii nu mai cresc și se dezvoltă cu “jucăriile” tradiționale și au acces de la o vârstă foarte fragedă la dispozitive digitale diverse. Ajung să influențeze comportamentul decizional de cumpărare al părinților lor și nu numai.

Unii dintre ei sunt deja influenceri în rețelele de socializare.

De exemplu, Ryan, în vârstă de 9 ani are deja un canal pe youtube de peste 6 ani, în prezent cu peste 26 de milioane de urmăritori, fiind raportate anul trecut încasări de 22 milioane de dolari, făcând demonstrații diverse și recenzii la diferite jucării sau având diverse filmări educative pentru copii.

Sau Anastasia Radzinskaya aka Nastya, în vârstă de 6 ani are un canal pe Youtube care a crescut progresiv ca număr de urmăritori de la 100 mii în 2016, la 10 milioane în 2019 iar în prezent la peste 58 de milioane iar video-urile postate de ea au fost vizionate de peste 39 de miliarde de ori. Este pe locul 3 în top-ul Forbes al celor cu cele mai mari câștiguri din Youtube, cu încasări declarate anul trecut de 18 milioane de dolari.

Este de așteptat ca cei din Generația Alpha să aibă speranța de viață cea mai mare din istorie și să fie generația cea mai educată și cea mai sănătoasă.

Ce îi caracterizează?

Atât cei din Generația Z cât și Alpha sunt caracterizați de o empatizare cu mediul exterior, le pasă de ce se întâmplă în jur. Sunt sau vor fi conștienți de mediul politic, socio-economic dar și de problemele legate de mediu cu care planeta se confruntă. Prin urmare, vor fi atrași de brand-urile de angajator care se implică în cauze de responsabilitate socială, care încurajează acțiunile de voluntariat interne, care cred într-un set de valori care rezonează cu cei din aceste generații. 

Fiind atât de expuși la dispozitive digitale, viitoarele generații de angajați (Z, Alpha), nu vor fi dispuși să facă eforturi pentru sarcini repetitive care pot fi automatizate, prin urmare companiile ar trebui să se uite la aceste procese interne care se pot automatiza în perioada următoare și care pot susține un efort de digitalizare pe care tot mai multe companii îl fac în prezent.

Care este liderul ideal pentru Generația Z?

Nu în ultimul rând, liderul ideal văzut de cei din Generația Z este acela care recunoaște public meritele, este cel care își aduce aminte cum îi cheamă pe cei din echipele lor, ce interese au, care crează un mediu de lucru plăcut, prietenos, colegial, care acționează cu empatie, un mediu unde cei din această generație se simt liberi să contribuie, să fie creativi, să inoveze. Caută relaționare și nu control, sunt influențați de stil și nu de structură, de formalism, caută libertate de mișcare și de exprimare a opiniilor. Valorizează comunicarea directă, informală și un mediu de lucru transparent, bazat pe respect și considerație.

Chiar dacă unii angajatori pot fi tentați să se concentreze mai mult pe atragerea de forță de muncă mai matură de la care s-ar putea aștepta la mai multă loialitate și angajament, totuși diversitatea dată de multiple generații este de dorit pentru a păstra un echilibru între loialitate, angajament pe termen lung, responsabilitate, energie, idei inovatoare și agilitate în adaptarea noilor tehnologii.

Alegerea aparține liderilor din organizații pentru a pregăti atât companiile cât și managerii  acestora să fie pregătite pentru aceste viitoare generații de angajați. Întrebarea este când anume? Acum sau mai târziu?  

Vezi la acest link și la acest link, surse de inspirație pentru mai multe informații despre Generatiile Z și Alpha.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Citește mai mult

Urmărește-mă pe social media

%d blogeri au apreciat: