A fi sau a nu fi MINDFUL?

Cu ceva vreme în urmă, într-una dintre sesiunile de coaching pe care am avut-o, am experimentat o senzație neplăcută – aceea de a nu mă putea concentra 100% la persoana din fața mea. Eram distrasă de zgomotele din jurul meu și amplificam fără să vreau aceste zgomote deoarece nu le acceptam. 

Am realizat mai târziu acest lucru legat de acceptanță când am început să practic mindfulness. Am căutat de-a lungul timpului diverse metode prin care să mă pot focusa, să-mi direcționez gândurile la ce este important în acel moment prezent. Așa am ajuns să practic mindfulness, o tehnică orientală veche de peste 2500 de ani, care a devenit un instrument din ce în ce mai popular și a început rapid să câștige credibilitate în mediul de afaceri, având un efect pozitiv asupra puterii de concentrare a angajaților, asupra productivității, luării deciziilor și a stării generale de bunăstare.

Cum te poate ajuta practica de mindfulness?

Cultivarea practicii de mindfulness poate ajuta la reducerea efectelor negative ale stresului precum și la dezvoltarea unor modalități diverse de a răspunde într-un mod proactiv la diferite experiențe sau situații stresante cu care ne confruntăm.

Cultivarea practicii de mindfulness te face să trăiești momentul prezent, să experimentezi emoțiile pe care le simți, senzațiile care te încearcă, pe cât posibil fără a judeca, fără a pune etichete, cu deschidere, curiozitate, bunătate și acceptanță.

Mindfulness înseamnă să dai atenție la ce te înconjoară la un anumit moment, intenționat, fără a judeca. Înseamnă a fi conectat la momentul prezent, să ieși de pe pilotul automat în care de multe ori ne trăim viața. Să dăm atenție la ce anume, mai exact, ai putea întreba? La orice, dar în mod special la acele aspecte ale vieții pe care de multe ori le luăm ca atare sau pe care le ignorăm. De exemplu, am putea să dăm atenție la cum ne simțim într-un anumit moment, ce senzații experimentăm, ce gânduri avem, ce este în mintea noastră și cum percepem momentul prezent. Când practici mindfulness poți fi mult mai prezent în realitatea momentului și care sunt alegerile pe care le poți face. Poți acționa în mod conștient. Este un instrument care, atunci când este utilizat cu înțelepciune, îți poate îmbunătăți experiența în muncă, relațiile cu ceilalți și chiar bunăstarea generală. 

Mindfulness menține o conștientizare momentană a gândurilor, sentimentelor și emoțiilor tale, având în același timp o atitudine de bunătate și curiozitate. Se poate dezvolta inteligența emoțională, îmbunătăți eficiența lucrului în echipe și sprijini o cultură a respectului și diversității în cadrul organizațiilor.

De câte ori nu te-ai surprins când ți-au trecut prin minte informații diverse, poate fără legătură unele cu altele, când mediul exterior îți distrăgea atenția, când te apucai în mod conștient să faci un lucru, să îndeplinești o sarcină și te trezeai peste ceva vreme făcând de fapt cu totul altceva decât ce îți propusesei inițial?

Acest mod de abordare reduce claritatea priorităților noastre și puterea de concentare. Practicând tehnici de meditație chiar și de câteva minute, putem să acționăm asupra gândurilor noastre, să le lăsăm să se așeze, fără a le judeca, vom vedea lucrurile mult mai clar și ne vom putea focusa pe ce este important în acel moment. Claritatea ne poate ajuta să prioritizam ce este important, să rezolvăm problemele mai bine, să identificăm noi strategii de a rezolva problemele pe care le avem sau să descoperim lucruri noi pe care le-am ignorat.

Impactul tehnicilor de mindfulness

Tehnicile de mindfulness au un impact direct în cultura organizațională și în eficacitatea echipelor. Îi face pe oameni să fie conștienți de acțiunile lor și de impactul cuvintelor pe care le folosesc. Te pot ajuta atunci când ești într-o conversație dificilă pentru că ești mult mai prezent și poți participa activ în acea conversație, poți înțelege mult mai clar și alte perspective, a le vedea fără a le judeca, astfel încât să poți participa în mod activ și constructiv și nu doar a reacționa la stimuli emoționali negativi dați de conversația respectivă.

Mindfulness poate fi un instrument important care te poate ajuta să îți identifici nevoile personale cu mai multă claritate. Pentru a simți beneficiile reale ale mindfulness-ului în viața de zi cu zi este importantă practica în mod regulat.

Când ești prins în activitățile zilnice, fie că lucrezi de la birou sau de acasă, mintea și corpul nostru au nevoie de o pauză de câteva minute din când în când, pentru a rămâne concentrați la ceea ce facem și pentru a fi productivi.  Ar putea ajuta să te ridici de pe scaun, să faci câțiva pași sau să faci mișcări ușoare, să faci ceva diferit și să savurezi acel moment, să-l conștientizezi. Ai putea observa că ai perspective diferite când revii la ceea ce făceai, poți fii mult mai creativ. Îți poți instala Mindful Break Chrome extension pentru a practica câteva minute de exerciții de respirație.

Ca strategie de leadership, practicând mindfulness în mod regulat, ar putea ajuta angajații să fie mult mai eficienți prin direcționarea atenției, gestionarea stresului și dezvoltarea inteligenței emoționale.

Mindfulness se practică cu succes de foarte mulți ani de zile în educație, științe sociale, dezvoltare personală, business, tehnicile fiind folosite de companii de renume precum Google, Intel, Apple, Nike, Sony, Accenture, și multe altele care au descoperit beneficiile practicării acestor tehnici la locul de muncă.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Citește mai mult

Urmărește-mă pe social media

%d blogeri au apreciat: